Vestas V136

Från vestas.com

V136-3.45 MW® combines advanced aerofoil design with the proven 4 MW nacelle and Large Diameter Steel Tower (LDST) technology, to deliver high and efficient energy production in low- and medium-wind conditions.

The aerofoil design, applied to the 66.7m long blades, enables a 16 percent* increase in annual energy production while at the same time minimising structural loads. Advanced aerodynamics, particularly at the blade tips, and aero add-ons such as Serrated Trailing Edges decrease the maximum noise emission level.

Vestas has 15 years of experience optimising carbon blade application, and the V136-3.45 MW® benefits from advanced use of carbon pultrusions, resulting in light-weight, highly robust blades with optimal performance. The industry leading lightning protection system and highly accelerated lifetime testing ensure high product reliability.
     
* Compared to V117-3.3 MW™

Options available for the V136-3.45 MW™ 

  • High Wind Operation
  • Power Optimised Mode up to 3.6 MW (site specific)
  • Load Optimised Mode down to 3.0 MW
  • Condition Monitoring System
  • Service Personnel Lift
  • Vestas Ice Detection
  • Low Temperature Operation to -30°C
  • Fire Suppression
  • Vestas Shadow Flicker Control System
  • Vestas Bat Protection System
  • Nacelle Hatch for Air Inlet
  • Aviation Lights
  • Aviation Markings on the Blades
  • Vestas InteliLight™

Bladhaverier

De senaste veckorna har det skett två bladhaverier. I Åskälen 23 augusti och i Svartnäsparken 9-10 augusti. I Svartnäsparken skedde ett bladhaveri även 15 juli 2021. Verken i de här fallen är Vestas V136. V136 är en vanlig modell som förutom i Sötterfällan står i bl.a. Bäckhammar och Anneberg. Det har tidigare skett bladhaverier på Vestas V136 i OX2:s vindpark mellan Åmot och Lingbo.

”Det är stora maskiner, det går snett ibland”

Hans Carlsson
vice vd Arise 

SVT Nyheter om Åskälen

Blad i Åskälen

Blad i Svartnäsparken, 2021 bild 1 och 2024 bild 2 och 3.

En kraftig blixt slår ned i det snurrande bladet – och skadar det så svårt att det lossnar. Så ska vindkraftverket i Åmot ha gått sönder tidigare i somras, enligt en teori.

– Det är en av de möjliga rotorsaker vi analyserar, säger Lars Bryngelsson, vd på OX2 TCM.

Slitna blad i Sötterfällan våren 2024

Innan bladen ska transporteras sä har de förstås tillverkats. En stor del av bladen tillverkas i Kina och skeppas med båt därifrån. Blad tillverkas även på andra ställen som Italien, Danmark, Tyskland och USA. Bladen till verken i Sötterfällan tillverkades i Kina.

Film som visar hur ett blad tillverkas.

Blixtnedslag i blad

Reparation av blad som träffats av blixt

Installation åskledare 

Inspektion av blad med drönare

Iskast från blad